Theoretisch deel: Gedrag en Emotie
Uit welke theoretische achtergrond over socio-emotionele ontwikkeling, gedrags- en emotionele problemen en ontwikkelingsstoornissen kan ik putten om zorg te bieden aan leerlingen?
In het kort
wordt op een later tijdstip aangevuld
Opbouw theoretisch deel
1. Inleiding
- 1.1. Kinderen en jongeren in ontwikkeling
- 1.2. Wat verstaan we onder ‘gedrags- en/of emotionele problemen’
- 1.3. De classificatie van gedrags- en emotionele problemen tot (ontwikkelings)stoornissen
- 1.4. Verschillende verklaringsmodellen
- 1.5. Belang van beschermende factoren en veerkracht
- 1.6. Gedrags- en emotionele problemen en (ontwikkelings)stoornissen binnen dit protocol
2. Aandachts- en werkhoudingsproblemen en ADHD
- 2.1. Verschijningsvorm
- 2.2. Definities en begrippen
- 2.3. Criteria
- 2.4. Prevalentie
- 2.5. Comorbiditeit en differentiaaldiagnose
- 2.6. Etiologie
- 2.7. Beschermende factoren
- 2.8. Verloop en prognose
3. Problemen in de sociale communicatie en interactie en ASS
- 3.1. Verschijningsvorm
- 3.2. Definities en begrippen
- 3.3. Criteria
- 3.4. Prevalentie
- 3.5. Comorbiditeit en differentiaaldiagnostiek
- 3.6. Etiologie
- 3.7. Beschermende factoren en prognose
4. Gedragsproblemen en gedragsstoornissen
- 4.1. Verschijningsvorm
- 4.2. Definities en begrippen
- 4.3. Criteria
- 4.4. Prevalentie
- 4.5. Comorbiditeit en differentiaaldiagnostiek
- 4.6. Etiologie
- 4.7. Beschermende factoren
- 4.8. Verloop en prognose
5. Stemmingsproblemen en depressieve stoornissen
- 5.1. Verschijningsvorm
- 5.2. Definities en begrippen
- 5.3. Criteria
- 5.4. Prevalentie
- 5.5. Comorbiditeit en differentiaaldiagnose
- 5.6. Etiologie
- 5.7. Beschermende factoren
- 5.8. Verloop en prognose
6. Angstproblemen en angststoornissen
- 6.1. Verschijningsvorm
- 6.2. Definities en begrippen
- 6.3. Criteria
- 6.4. Prevalentie
- 6.5. Comorbiditeit en differentiaaldiagnose
- 6.6. Etiologie van angststoornissen
- 6.7. Beschermende factoren
- 6.8. Verloop en prognose
Klik hier voor de volledige tekst van het Theoretisch deel bij het protocol Gedrag en Emotie.
IAC/OV4 komt niet aan bod in dit protocol. Hiervoor verwijzen we door naar het ADP.
Klik op een fase om te navigeren door het zorgcontinuüm.
Aan de slag
- Bijlage Executieve functies en mogelijke interventies om de ontwikkeling van executieve functies te bevorderen
- Bijlage De sociaal-emotionele ontwikkelingstaken per leeftijdsfase
- Bijlage Kenmerken van een depressie
- Bijlage Overzicht kind- en contextkenmerken
- Kijk zeker ook in onze Materialenbank
Leer bij
Nog meer weten
- Soorten gehechtheidsrelaties
- Breinontwikkeling bij adolescenten – Use it or lose it
- Verlies en rouw bij kinderen
- Beschermende factoren bij gedrags-, depressieve en angstproblemen/stoornissen
- Baeyens, D. (2021). Het abc van EF. Caleidoscoop 33 (5).
Inhoudsopgave
Vind sneller de inhoud waarin u geïnteresseerd bent op deze pagina: