Algemeen Diagnostisch Protocol
In het kort
Het Algemeen Diagnostisch Protocol (ADP) is een leidraad voor diagnostiek binnen de onderwijscontext. Het vormt het raamwerk voor de verschillende Specifieke Diagnostische Protocollen. De update van het hernieuwde Algemeen Diagnostisch Protocol wordt verwacht in het najaar 2023.
Het ADP
- gaat dieper in op de invulling van de belangrijkste opdrachten en afspraken, taakverdeling, aandachtspunten… binnen CLB en onderwijs, zoals voorgeschreven in de onderwijswetgeving.
- licht systematisch de verschillende fases van het zorgcontinuüm toe:
- beschrijft de denkkaders en begrippen die aan de basis liggen van Prodia:
- Zorgcontinuüm in de leerlingenbegeleiding
- Handelingsgericht Werken
- Handelingsgericht Diagnosticeren
- Internationale Classificatie van het menselijke functioneren (ICF-CY)
- Het Prodia-model
- Faire Diagnostiek (Toetsstenen faire diagnostiek in ontwikkeling)
- Rechtspositie en hulpverleningshouding (wordt herwerkt)
- integreert het decreet leersteun, zowel op vlak van terminologie als binnen de fases van het zorgcontinuüm.
De volledige tekst vind je binnenkort hier.
Aan de slag
- Ondersteunende materialen bij het verzamelen van informatie
- Prodiabrief: Ouders doen ertoe!
- Prodiabrief: School en CLB: Samen sterk in zorg!
Leer bij
- Leermodule: Handelingsgericht werken: De HGW-uitgangspunten
Nog meer weten
- Algemene Intersectorale Richtlijn Diagnostiek, Kwaliteitscentrum Diagnostiek (mei 2020)
- Leersteun:
- ISC-richtlijnen leersteun
- Aanvulling Protocollen: Doelgroepen en vereisten inzake diagnostiek in het decreet leersteun (november 2022) (wordt vernieuwd)
- Voor een overzichtelijk schema van Ontwikkelingsaspecten en Omgevingsinteractie kan je ook een kijkje nemen op de website van het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid.
- Koomen, H. & Pameijer, N. (2015). Diagnostisch proces in het onderwijs: de rol van contextfactoren, veranderbaarheid en positieve elementen. In K. Verschueren & H. Koomen (red). Handboek Diagnostiek in de leerlingenbegeleiding. Kind en Context. Antwerpen/Apeldoorn: Garant, p 37.
- Literatuur rond effectiviteitsstudies:
- Marzano, R. (2009). Wat werkt op school? Research in actie. Vlissingen: Bazalt.
- Hattie, J. (2013). Leren zichtbaar maken: Nederlandse vertaling van Visible learning for teachers. Sint-Niklaas: Abimo.
- Mitchell, D. (2015). Wat écht werkt. 27 evidence based strategieën voor het onderwijs. Huizen: Pica.
- Databank effectieve jeugdinterventies (nji.nl):
Inhoudsopgave
Vind sneller de inhoud waarin u geïnteresseerd bent op deze pagina: