Theoretisch deel: Cognitief sterk functioneren
Uit welke theoretische achtergrond over cognitieve ontwikkeling en cognitief sterk functioneren kan ik putten om zorg te bieden aan leerlingen?

In het kort
wordt op een later tijdstip aangevuld.
Opbouw theoretisch deel
1. Relevante ontwikkelingsaspecten en verschijningsvorm
- Ontwikkeling van cognitieve vaardigheden
- Baby- en peutertijd, kleuterperiode, lagereschooltijd, adolescentie
- Sterk functioneren
- Sterk functioneren doorheen de ontwikkeling
- Kwalitatieve indicaties voor cognitief sterk functioneren
2. Definities en begrippen
- Intelligentie
- Cognitieve vaardigheden
- Begaafdheid
- Onderpresteren
3. Classificatie
- Dimensionele classificatie
- Categoriale classificatie
4. Verklarende, belemmerende en ondersteunende factoren
- Algemene en domeinspecifieke vaardigheden
- Creativiteit
- Motivatie en mindset
- Persoonlijkheid
- Ouders
- Interesse
- Kansen
- Toeval
- Culturele factoren beïnvloeden de expressie van begaafdheid en talent
- Onderwijs en maatschappij
Klik hier voor de volledige tekst van het theoretisch deel bij het protocol Cognitief sterk functioneren.

Voor CSF werd IAC/OV4 niet uitgewerkt. Indien er vragen zijn bij dubbel bijzondere leerlingen, vind je meer info bij het ADP.
Klik op een fase om door het zorgcontinuüm te navigeren.
Aan de slag
Leer bij
- Kennisclip Mindset
- Kennisclip Cognitief functioneren
- Kennisclip Geïntegreerd werkmodel Cognitief sterk functioneren
- Kennisclip Het CHC-model
- Bijlage Cognitieve ontwikkelingstheorieën
- Bijlage Modellen van begaafdheid
- Ontwikkeling van cognitieve vaardigheden
- Kennisclip cognitieve begaafdheid: wat weten we voorlopig al uit onderzoek? (Video Project Talent)
Nog meer weten
- Lavrijsen, J. & Verschueren, K. (2019). Begaafde jongeren, moeilijke gevallen? Eerste resultaten van de TALENT-studie. Caleidoscoop, 31(4), 26-33.
- Voor een overzichtelijk schema van Ontwikkelingsaspecten en Omgevingsinteractie kan je ook een kijkje nemen op de website van het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid.
- Platform Cognitieve begaafdheid
Inhoudsopgave
Vind sneller de inhoud waarin u geïnteresseerd bent op deze pagina: